Search This Blog

2014-05-19

Кибер аюулгүй байдлыг хангах эрх зүйн зохицуулалтын арга хэмжээ

Саяхан буюу 2014 оны 5 дугаар сарын 13-ны өдөр Монгол Улс Зэвсэгт хүчинд ардчилсан хяналт тавих Женевийн төв /Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces/ байгууллагын 62 дахь албан ёсны гишүүн орон болов.

"Зэвсэгт хүчинд ардчилсан хяналт тавих Женевийн төв" /DCAF/-өөс 2011 онд эрхлэн гаргасан "Кибер аюулгүй байдал" цувралын 42-р хуудсанд кибер аюулгүй байдлыг хангах эрх зүйн зохицуулалтын арга хэмжээний үндсэн чиглэлийг тодорхойлсон бөгөөд 43-р хуудсанд кибер аюулгүй байдлын талаарх олон нийтийн ойлголтыг бэхжүүлэх, кибер аюулгүй байдлыг хангах тусгай байгууллагыг чадавхижуулах арга хэмжээ; кибер аюулгүй байдлыг хангах үр дүнтэй стратегийг тус тус санал болгосон байна.

Энд кибер аюулгүй байдлыг хангах эрх зүйн зохицуулалтын арга хэмжээний үндсэн чиглэлийг танилцуулая:

-     - Олон улсын болон дотоодын түвшинд кибер гэмт хэргээс урьдчилан сэргийлэх, кибер халдлагыг саатуулах, түүнд хариу үйлдэл үзүүлэх чадавхийг бэхжүүлэх, цахим нотлох баримт цуглуулах, үнэлэх, дүгнэх үе шатыг боловсронгуй болгох чиглэлээр Эрүүгийн хууль, Эрүүгийн байцаан шийтгэх хуулийн холбогдох зүйл, заалтыг шинэчлэх
-     -    Нутаг дэвсгэрийн болон улсын бүрэн эрхт байдлын зарчмаар кибер гэмт хэргийг илрүүлэх, түүнийг мөрдөх эрх зүйн хэм хэмжээ бий болгох
-     -   Кибер гэмт хэрэгтэй тэмцэх, тоон мэдээллийн шинжилгээ хийх алба байгуулах, тийм албыг давтан сургах, кибер халдлагад хариу үзүүлэх чиглэлээр зохион байгуулах, шүүх эрх мэдэл болон хувийн сектор кибер гэмт хэргийг шийдвэрлэх чадавхийг бэхжүүлэх
-      -   Өгөгдөл хамгаалах, нууцлал, тоон гарын үсэг, худалдааны эрх зүй, цахим засаг, шифрлэлттэй холбоотой эрх зүйн тогтолцоог хянаж шинэтгэх
-     -    Кибер аюулгүй байдлыг хангах чиглэлээр хууль тогтоомжийг уялдуулан өөрчлөх, бусад улс орны эрх зүйн ололтоос туршлага судлах
-     -    Олон улсын түншлэгчидтэй кибер халдлагыг мөрдөн шалгах асуудлаар мэдээлэл солилцох, хамтран ажиллах механизмыг боловсронгуй болгох
-   -  Кибер аюулгүй байдлыг хангах чиглэлээр стратегийн түвшинд ажилладаг олон улсын байгууллагуудтай хамтран ажиллах арга замыг Засгийн газрын бүхэл түвшинд тодорхойлж хэрэгжүүлэх. Тухайлбал, бусад улс орнуудын кибер аюулгүй байдлыг хангах, хууль сахиулах байгууллагуудын хоорондын хамтын ажиллагааг эхлүүлэх, хөгжүүлэх, аюулгүй байдлын стандартуудыг боловсруулах, мэдээлэл солилцоход аюулгүй байдлыг хангахад чиглэсэн олон улсын гэрээ, хэлэлцээр байгуулах
-     -    Олон улсын шинжтэй кибер халдлагад хариу үйлдэл үзүүлэх үйл ажиллагааг зохицуулахад бусад улсын төрийн байгууллагуудтай хамтран хэлэлцээ хийх, харилцан үүрэг хүлээх


-    -  Мэдээлэл цуглуулах, нотлох баримтыг бэхжүүлэх үйл ажиллагааны эрх зүйн зохицуулалтыг тодорхой болгох. Тухайлбал, халдлага, хакерийн үйл ажиллагааг шийдвэрлэхтэй холбоотой шүүх эрх мэдлийн байгууллагад учрах бэрхшээлийг шийдвэрлэх. 



Read more...

2014-05-05

Current Circumstances of the Cyber Law Regulations in Mongolia

Introduction
By the United Nations E-Government survey, Mongolia ranked in 76 out of 193 countries by 2012 and in 65 by 2014.  The Mongolian Government adopted the “E-Governance National Program” in 2012 which will be implemented until 2016. This is the action program of the Mongolian government and its agencies and it also included to the “National Security Concept” as considered a main policy on e-governance and information security over the country.    
I. Guarantee for human rights and freedom in cyberspace
On 18 December 2013 the UN General Assembly adopted the resolution no 68/167 on the Right to Privacy in the Digital Age, which called its member States to make measures to put end to violations of the right to freedom of expression, right to seek and receive and disseminate the information in the digital age. Although Mongolia as a UN Member State, adopted yet its policy and regulatory act on guarantee for human rights and freedom in the digital age, however the information new advanced technology and internet using practice has been increasing constantly in each year. 
II. Legal regulation on data protection
Nowdays has created that condition to impact negatively to the safety and inviolability of the information, organizational data as well as secrecy on private matter regarding to lack of citizens knowledge and culture on legal issues. In addition, might be included the legitimate uncertain circumstance on this matter in Mongolia. The Information technology, Post and Telecommunication Authority of Mongolia has been forming working group to develop a draft law on Data protection.

III. Legal regulation on cyber crime
According to Criminal Law of Mongolia, to the target or object of the cyber crime attacks included PC, software program, hardware devices, data that saved and transmitted through information network, data protected network and computer based data. As regards to the court resolved cyber crime cases in Mongolia, there were quite a lot children among the cyber crime victims, even not known that they become a victim and how much they have suffered of this.
IV. Legal issues on censorship and internet filter
According to theresolution No 8 of 2011 on “General Condition and Requirement on Digital Content” adopted by the Communications Regulatory Committee (CRC) of Mongolia and which amended twice between from 2012 to 2014, Internet providers must use a government specified filtering system. Also the IP address of the customers shall be publicly visible under the user-generated content. It has been restricting the individual’s right to anonymity in unlawful way. Currently, by 30 March 2015, in total 214 websites has restricted their access from Mongolia by CRC.

V. Actions towards to the National Security.
There is a need for Mongolia to become a party of the Convention on Cybercrime which was adopted on 23 November 2001 in Budapest. Mongolia has defined its foreign policy to engage actively in the international peacekeeping operation and continue to develop a bilteral and multilateral relation and cooperation with other countries including its two neighboring countries, USA, NATO Member countries, European Union, Asia and the Pacific region countries in the field of national security and defence.

Conclusion.
In Mongolia since 2010, protecting human rights in cyberspace by discussion on the way of experience domestically as well as international standard and the information flowing activities are being intensified and sustained.
Even-though Mongolian E-government is raised steady, human rights and freedoms are not to be considering on cyber space.
The official responsible of government for the human rights and freedom in cyber environment on human rights related skills and experience levels, adoption of laws are required to protect by law. /Cyber security legislation, Data protection act/
Deciding on the court of cybercrime cases a very few then the cybercrime victims who did not know themselves attacked to cybercrime. Such as this investigation of organization is not announced that information security and influencing to conceal business activities.
The government agency has been limited by regulation and serving the law. There should be internet user comments, content making, sharing their expression, freedom of decision of the court. To conduct the cyber freedom by using rule of domestic co-operation. Moreover, Mongolian policy should to reach to next level of acceptance though the international cooperation.

Read more...